Peste 400 dintre absolvenţii şcolilor gimnaziale din judeţul Sălaj vor intra din toamnă la liceu cu medii de admitere peste 9, în timp ce pentru 53 dintre aceştia emoţiile vor fi cu atât mai mari cu cât vor trebui să-şi găsească un loc în liceu cu medii sub 5. În schimb, pentru cinci elevi din judeţ, admiterea va fi floare la ureche, aceştia având doar note de zece, atât la evaluarea naţională, cât şi media obţinută pe parcursul claselor de gimnaziu. Surpriza o reprezintă, însă, diferenţele mari între media celor patru clase de gimnaziu şi rezultatele obţinute la evaluarea naţională, elevi de nota nouă în anii de gimnaziu şi de nota trei la evaluarea naţională. Acestea sunt datele prezente în ierarhia pe judeţ a absolvenţilor claselor a VIII-a în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, făcute publice în cursul zilei de ieri.
După cum ne-a declarat inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj, Ioan Abrudan, pentru diferenţele foarte mari între rezultatele obţinute la şcoală şi notele de la evaluarea naţională au o explicaţie. Diferenţele mari între cele două medii pot avea la bază fenomenul haloul şcolar. Şi anume, de foarte multe ori, elevii cu note mari şi foarte mari sunt apreciaţi de cadrele didactice ca având un nivel de dezvoltare intelectuală superior, deşi nu întotdeauna prezenţa primului criteriu îl implică neapărat şi pe al doilea. Aceasta este o consecinţă a faptului că nu se lucrează după indici de performanţă. Astfel că elevii cu note foarte mari obţinute la şcoală nu se descurcă în faţa unor examene de o mai mare importanţă. Iar acest fenomen apare, cu precădere, în mediul rural, a precizat Abrudan, adăugând că nu a reuşit să facă o analiză mai exactă asupra rezultatelor obţinute de absolvenţii claselor a VIII-a.
Cea mai mare diferenţă a fost atinsă de un elev al Şcolii Gimnaziale Almaşu. Deşi media celor patru ani de gimnaziu este de 9,39, acesta a rezolvat subiectele de la evaluarea naţională obţinând o medie de 3,1. Deşi majoritatea diferenţelor exagerat de mari între cele două medii s-au înregistrat în şcolile din satele sălăjene, dar şi în unităţile de învăţământ din oraşe apar astfel de neconcordanţe. Spre exemplu, un elev de la Şcoala Gimnazială Mihai Eminescu Zalău a obţinut în patru ani de gimnaziu media 9,84, iar la evaluarea naţională nu a trecut de media 6,33. Un alt elev a absolvit Şcoala Gimnazială Porolissum din Zalău cu media generală 9.15, reuşind la evaluarea naţională o medie de 4,15.
La polul opus se află elevii care şi-au păstrat acelaşi nivel de performanţă la evaluarea naţională, la fel ca pe parcursul anilor de şcoală. Este vorba de cinci elevi care au obţinut media de admitere la liceu 10 curat, respectiv: Răzvan Cristian Margin, Andreea Roxana Mirişan şi Florica Stanca Pop, de la Şcoala Gimnazială Mihai Eminescu din Zalău, Sergiu Dan Puşcaş, de la Şcoala Gimnazială Simion Bărnuţiu Zalău şi Maria Mihaela Inovan, de la Şcoala Gimnazială Zimbor.
Cei 2.571 de absolvenţi ai şcolilor gimnaziale din judeţul Sălaj au obţinut medii de admitere la liceu între 3,26 şi 10.
Atenţie la completarea fişelor de înscriere!
Odată cu afişarea ierarhiei mediilor de admitere la liceu a început perioada de completare a fişelor de înscriere la liceu. Pentru a intra în admiterea computerizată, fiecare candidat trebuie să completeze cel puţin 25 de opţiuni în fişa de înscriere, ca să fie sigur că va fi repartizat într-o clasă de liceu conform mediei de admitere pe care a obţinut-o. Candidaţii din acest an pot folosi ca reper ultimele medii de admitere de anul trecut, însă mărite cu aproximativ 20 – 30 de sutimi, pentru siguranţă.
Codurile specializărilor trebuie completate cu mare atenţie, de la stânga la dreapta, aceasta fiind ordinea în care le va citi computerul. Fişele completate de către candidat în prezenţa părintelui şi a dirigintelui clasei se vor depune la şcoli în perioada 29 iunie – 5 iulie, iar până în data de 6 iulie aceste fişe trebuie introduse în baza de date computerizată. Până în 7 iulie se pot verifica fişele introduse, iar în data de 9 iulie acestea vor fi transmise către baza de d